Branding, re-branding, restyling, wat is dat nou allemaal precies?
Hoe zet ik mijn bedrijf (of merk) in de markt? Hoe presenteren wij ons aan de wereld? En vooral ook: hoe blijf ik in het geheugen van de klant?
Branding wil zeggen: de totale merkbeleving, het gevoel, de ervaring van de klant over uw bedrijf of merk. Met de branding bedoelen we dus alles dat de essentie weergeeft van uw bedrijf of merk. Of dat nu een logo is, de beleving die wordt overgebracht, de taal die wordt gebezigd, tot de beeldtaal die wordt gebruikt in de uitingen naar buiten.
Maar een bedrijf evolueert, de medewerkers groeien, de tijdsgeest verandert, dus ja, ook de uitstraling van een bedrijf moet daarin mee, om een up-to-date gevoel over te brengen aan de ontvanger. Het is niet bevorderlijk om gedateerd over te komen, maar soms is het zo dat men er zelf ‘blind’ voor is geworden. Dan kan een rebranding een mogelijkheid zijn. Dit houdt in: een aanpassing van het merk zelf, inclusief naamsverandering en pay-off (de zin die achter een merknaam geplaatst wordt. Vooral bij niet-beschrijvende merknamen kan de pay-off gebruikt worden om kort en bondig te communiceren waar het merk voor staat).
Zo bedacht ik bijvoorbeeld de pay-off voor Olympisch Stadion Amsterdam: “The Venue of a Lifetime!”.
Soms wordt het groots aangepakt, compleet met nieuwe bedrijfsnaam en logo met pay-off en een totaal nieuwe huisstijl (of corporate identity) en website. Maar een kleine ‘opfrisbeurt’ van het bestaande materiaal kan soms ook al zorgen voor weer een geheel eigentijdse look & feel. Na een aantal jaren is een huisstijl meestal wel toe aan een aangepaste uitstraling. Denk dan aan een restyling met opgefrist logo in andere kleuren, een ander lettertype of zelfs eventueel nieuwe bedrijfstenues, maar het kan ook de bedrijfsfotografie op de website zijn bijvoorbeeld, of de wijze waarop de klant wordt aangesproken (intern taalgebruik).
Symbolen, kleuren, ervaringen en gevoelens in verband brengen met uw merk of bedrijf. Professionalisering of modernisering? Ziet u door de bomen het bos niet meer?
Dan is het fijn om er eens professioneel naar te laten kijken door een expert.
Ik kan u helpen om uw bedrijf of merk weer die moderne, frisse uitstraling te geven die uw persoonlijkheid en boodschap weerspiegelt.
Zowel op visueel gebied als uw marketingboodschap en communicaties of acties.
… Maar dan zonder het gelikte ‘marketing mumbo-jumbo’!
Het eerste oriënterende gesprek is altijd kosteloos.
Mail studio(at)marjoleinruiter.nl